Nytt dobbeltspor Venjar-Eidsvoll-Langset: Nyhetsbrev 18. desember 2021
Julehilsen fra prosjektsjefen
Rønnaug-Ingeborg Resset er Bane NORs prosjektsjef for dobbeltspor-prosjektet.
Kjære alle sammen,
Igjen er et år bak oss, og jeg er glad for å si at prosjektet har hatt et godt år og at vi fortsatt er i rute. Det gjelder både tid og penger, med planlagt åpning av hele dobbeltsporet 16. oktober 2023. Med andre ord har vi målet i sikte, selv om mye arbeid fortsatt gjenstår.
Korona-epidemien er en utfordring for oss som for alle andre, og vi opprettholder fullt fokus på smittevern og nødvendige tiltak. Jeg håper vi greier å videreføre den gode innsatsen som hittil er gjort med dette på alle nivåer i prosjektet.
I midten av november inviterte vi naboer og interesserte til «åpent anleggskontor». Færre enn 20 personer benyttet seg av tilbudet denne gangen, men da fikk vi god tid til å informere og snakke med alle. Flere slike anledninger var et ønske fra noen, og jeg håper det kan bli en ny mulighet til sommeren.
Lurer du på noe, er det selvsagt mulig å snakke med oss ellers også. Nabokontaktene våre sørger for å svare eller formidle kontakt med rette vedkommende i byggeledelsen.
Men nå ser vi fram til julehøytiden, og jeg vil ønske alle våre naboer, entreprenører, leverandører og andre samarbeidspartnere en riktig god jul og et godt nyttår!
Med vennlig hilsen, Rønnaug-Ingeborg Resset
Juleferie på anlegget
De aller fleste arbeidene på anlegget avsluttes 22. desember og starter opp igjen 3. januar. Et unntak er jernbanetekniske arbeider nord for Eidsvoll stasjon, hvor det blir litt jobbing i romjula.
Av hensyn til sikkerheten oppfordrer vi alle om å respektere sperringer og skilt i ferien. Det er strengt forbudt å ferdes inne på anleggsområdene også i perioder hvor det ikke jobbes.
Her pågår støping av brudekket på Minnevika jernbanebru tidligere i desember. (Foto: Bane NOR)
Status for arbeidene
Den gamle tunnelen ved prestegården ble som kjent forkortet med nesten 100 meter tidligere i høst, og nå er den nye portalen mot sør ferdig støpt. Det pågår masseutskifting i det gamle sporet på begge sider, samt tetting og utbedring inne i selve tunnelen. Camilla Collets vei er flyttet tilbake til sin opprinnelige trasé, og istandsetting av arealene over tunnelen fortsetter for fullt til våren.
Fra Eidsvoll stasjon og nordover begynner skinner og sviller nå å komme på plass mange steder, og arbeid med jernbanetekniske anlegg utgjør hovedtyngden. Graving og massetransport trappes ned etter jul på den nordlige parsellen, med opphold fram til sommeren. På de fire kilometerne nærmest stasjonen gjenstår noe slikt arbeid på nyåret.
Når vi i august neste år stenger togtrafikken i fire uker for å bygge om på Eidsvoll stasjon, åpner vi dobbeltsporet sørover fra stasjonen. Nordover blir det enkeltspor et drøyt år til, men med nybygd spor på de første kilometerne.
Stedet hvor aktiviteten blir aller størst på prosjektet framover, er Minnevika jernbanebru. Her jobbes det intenst. Før sommeren starter støpingen av hovedspennet over seilingsleden midt i elva, men med unntak av noen korte stenginger vil båttrafikken kunne passere.
Togfrie arbeidsøkter i 2022
Dette er de datoene hvor vi planlegger arbeidsperioder som krever stans i togtrafikken neste år:
30. april–1. mai (31,5 timer) 21.–22. mai (45 timer) 9. august–4. september (28 dager) 24.–25. september (10 timer)
I de korte periodene blir Eidsvoll stasjon åpen for trafikk mot sør. De fire ukene fra 9. august skal brukes til en ombygging av sporene på stasjonsområdet, samtidig som dobbeltsporet mot sør kobles inn og tas i bruk.
Arbeidsmaskiner på Eidsvoll stasjon under jobbeperioden i oktober i år. (Foto: Hans-Petter Lyshaug)